SOCIETAT I EXÈRCIT

SOCIETAT


Per començar, la polis d'Esparta estava integrada per una sola classe social: els homoioi o els Iguals. Els homoioi eren els ciutadans que participaven a la vida política i a l'exèrcit espartà. Una de les característiques era que els nadons eren examinats pels ancians del grup tribal del nen.

A continuació, l'agogé era l'educació a la qual es sotmetien els fills dels Iguals. S'iniciava als set anys, moment en què el nen era separat dels seus pares i enviat a una acadèmia militar, on se li ensenyava les virtuts de l'obediència,audàcia i habilitat militar i on passava la seva infància i adolescència amb nens de la seva edat. La majoria dels joves que superaven les proves físiques de l'agogé eren destinats a l'exèrcit. Tanmateix, en ocasions, alguns joves espartans, com a premi per les seves victòries a les competicions físiques, podien arribar a ser els guardaespatlles dels reis i dur a terme missions polítiques secretes. Més endavant existia la possibilitat d'arribar a ocupar un càrrec militar i polític.

D'altra banda, els periecs són la següent classe social més important a Esparta. Es caracteritzen pel fet que vivien en petites comunitats a Lacònia i gaudien d'una llibertat limitada, tenien l'obligació de servir en l'exèrcit espartà i es dedicaven a l'activitat artesanal i comercial.
Finalment, la tercera classe social a Esparta eren els ilotes. Eren molt nombrosos al Peloponès. Es caracteritzaven per ser esclaus al servei de l'Estat espartà,pel fet de dedicar la seva vida a conrear els camps i ocupar-se de la ramaderia dels homoioi. A més, els ilotes conservaven els seus lligams familiars i vivien en petis grups.

Més endavant, a la societat espartana destaca la figura de la dona. A diferència de les altres civilitzacions gregues, les dones d'Esparta tenien dret a administrar i tenir béns, possiblement sense l'intervenció legal del seu home o familiar de sexe masculí. Una altra característica era que les dones que no tinguessin germans legítims del mateix pare tenien dret a heretar tot el patrimoni per dret propi. Tanmateix, a Esparta no existia cap llei que castigués l'adulteri, per tant les mullers podien mantenir relacions sexuals amb qualsevol home que no fos el seu marit. A l'àmbit domèstic, les dones estaven alliberades de totes les feines de la llar, ja que els esclaus ilotes s'ocupaven de dur-les a terme.
Respecte l'educació, les nenes eren educades a casa fins a l'edat de prendre espòs i, com els nens, participaven en proves físiques. Com a trets distintius destacar que les nenes participaven també en competicions de dansa i poesia a l'antiga Esparta.


Finalment, a l'àmbit religiós,  dins de la societat espartana destaquen la figura d'Ilitia com la deessa grega del naixement, associada amb la deessa Artemisa, i Demèter com la deessa de la fertilitat. Una altra característica fonamental dins de la religió és el fet que els ciutadans d'Esparta eren profundament supersticiosos perquè ,segons Heròdot, portaven fins a l'extrem la seva pietat i devoció religiosa. Això, per exemple, s'il·lustra amb el fet que l'Estat espartà no va participar en la batalla de Marató de 490 perquè considerà que la fase lunar era poc propícia per lluitar. Un altre exemple ens el proporciona Xenofont al descriure els sacrificis animals duts a terme poc abans de combatre al camp de batalla o en el moment de creuar un riu-frontera. 


Gràfic d'estimació sobre la demografia d'Esparta al segle V aC 


EXÈRCIT


Per començar, l'exèrcit d'Esparta estava composat pels homoioi i els periecs. L'estructura de l'exèrcit era en forma de falange hoplítica. En general, una falange formava vuit files, en què l'amplada estava determinada pel nombre de fileres. L'exemple d'exèrcit nombrós el trobem a la batalla de Platea al 479, on 5000 soldats formaven més de 600 fileres. D'altra banda, la panoplia era l'equip complet dels hoplites i constava d'un casc de bronze; un pitet de cuir o tela; un escut gran i rodó de fusta recobert de bronze col·locat al braç esquerra del guerrer; proteccions abdominals; grebes de bronze; llança de fusta amb un cap i una punta de ferro als extrems; una espasa de ferro. A més, dins l'uniforme duien una capa de color vermell i el cabell llarg. Per tant, l'Estat espartà era l'únic Estat en tota Grècia que tenia un exèrcit professional.

En el context de l'Antiguitat Clàssica destaca la participació d'Esparta en les Guerres Mèdiques, mitjançant l'episodi de la  batalla de les Termòpiles al 480, i la Guerra contra Atenes. Al primer episodi bèl·lic, 300 espartans són enviats a lluitar amb el general Leònides contra l'exèrcit persa de Xerxes. Després de resistir tres dies de forma heroica, els espartans són massacrats i vençuts per les tropes perses. Finalment, a la Guerra del Peloponès entre 432 i 404 a.C Esparta venç a Atenes gràcies sobretot a l'estratègia militar del general espartà Lisandre a l'etapa final del conflicte armat.



IMATGES



Representació de l'exèrcit espartà




Parts de l'armadura d'un hoplita




Restes arqueològiques del temple d'Àrtemis Ortia a l'actualitat




 Estatueta de bronze d'una dona jove del segle VI a.C.




Escultura que representa un heroi o divinitat espartana





BIBLIOGRAFIA


CARTLEDGE,Paul. Los Espartanos: una historia épica. Barcelona: Ariel, 2009. 281 p. (Grandes Batallas). ISBN: 9788434487932.

FINLEY, Moses I. <<Capítulo 9>> A: La Grecia primitiva:Edad del Bronce y Era Arcaica. Segona edició.Barcelona: Crítica,1987,pàg. 125-135 (Serie general.Estudios y ensayos;121). ISBN:8474232198.